Något står inte rätt till i Viljelösa … Sören vet det. Träden dör runtomkring dem, men ingen gör någonting. Tord Brunkel ljuger om vattnet. Han...

169.00 kr

602 i lager

Något står inte rätt till i Viljelösa … Sören vet det. Träden dör runtomkring dem, men ingen gör någonting.

Tord Brunkel ljuger om vattnet. Han kommer att förstöra allt!

Hälsningar från en som vet

Något står inte rätt till i Viljelösa … Sören vet det. Träden dör runtomkring dem, men ingen gör någonting. Ingen lyssnar. Kanske för att vuxna sällan bryr sig om sådant som är viktigt på riktigt. Kanske för att han bara är 12 år. Rädslan växer i Sören.

När Sören får brevet förändrar det allt. Han bestämmer sig för att ta saken i egna händer, något han kommer att ångra många gånger. För vem är det egentligen som har skrivit brevet? Vad är det för konstigt med Tord Brunkel? Och vad är det som händer i Glömda huset? Sören har så många frågor men en är viktigare än alla andra: Vem ska egentligen ta ansvar för att rädda Viljelösa, eller – för att rädda hela planeten?

Där Källan springer fram är en spännande och drabbande mystikbok om miljö, mod och att våga lita på sin magkänsla. Boken är den första delen i serien om Kampen för vattnet.

Författare: Cecilia Bergwall
ISBN: 9789178859733
Bandtyp: Hårda pärmar, 176 sidor
Provläsning: Där Källan springer fram
Passar åldern: 9–12 år

Lärarhandledning: Ladda ner

Pressmaterial omslagsbild: 9789178859733
Pressmaterial författarbild:
Cecilia Bergwall (Fotograf: Adam Vesterbacka)

Fler böcker av författaren:

Författare: Cecilia Bergwall
ISBN: 9789178859733

3 recensioner av Där Källan springer fram

1. Lektör Katharina Keller

” […] Det känns rätt i tiden med en skönlitterär klimatbok som sätter ord på den oro som nog många barn känner. Tillsammans med Sören kan
    man fråga sig varför ingen gör något. […] Kanske kan läsningen bidra till att målgruppen känner sig mindre ensamma i sin klimatoro.” BTJ Häfte 03:2023

2. Mona Pettersson

Kloka och finurliga Sören blir en favorit även hos vuxna läsare. En bok med flera nivåer, dels ett mysterium som får en förklaring, men också en inledning till en större historia som ger en längtan efter uppföljande bok i serien. Boken räds inte svåra saker, t.ex. när vuxna sviker, men hjälp finns att få från oväntade håll. En engagerad berättelse, både jordnära och fantasirik, om miljön som behöver räddas och barnen som ska rädda den.

3. Marias bokhylla

Sören vet att något är fel. Runt omkring dem i Viljelösa dör träden, men ingen gör något och ingen lyssnar. Speciellt inte de vuxna. När han får ett brev bestämmer han sig för att ta saken i egna händer och börjar spana på Tord Bunkel, kommunrådets ordförande. Han är skum, men ingen man leker med. För att komma undan vakthunden som Tord bussar på honom, flyr Sören in i Glömda husets källare. Det är bara det att Glömda huset inte alls är glömt …

Cecilia Bergwall slår ett slag för naturen i Där källan springer fram, första delen i Kampen för vattnet, en mystikbok för bokslukaråldern. Och det är verkligen mystiskt och magiskt och jag tycker om hur klimatkampen, de vuxna och de bestämmande verkligen får en känga. För oftast är det ju faktiskt barnen som begriper och som bryr sig mest om vad som är viktigt, det är bara det att vi lätt skjuter deras åsikter åt sidan eftersom det också är barnen som blir upprörd för minsta lilla sak.

Jag tycker om att största fokus i den här boken ligger på 12-åriga Sören, även om han har mycket hjälp från vuxna runt omkring honom, så är det han som är den viktigaste kuggen i hjulet. Jag älskar att hans föräldrar står på hans sida och att pappa Lars inte är rädd att ta upp fajten och tror på sin son när ord står mot ord. Något annat jag gillar, är att det är uppenbart att kampen för naturen och för vattnet inte slutar här, bara för att de har fått tag på en av de som förpestar tillvaron med sin maktgalenhet och pengahunger. Och varför skulle inte moder natur kunna vara lite mer hands on? En jättebra vinkel för en serie.

Språket är bra och passar målgruppens ålder, men jag skulle nog säga att det krävs att man har väldigt stor läsvana då det är relativt liten textstorlek. Men varför inte använda den som en upptakt för ett arbete om miljön? Bokens 172 sidor är uppdelade på 34 kapitel och en epilog. Vissa kapitel är så korta som en sida, men jag tycker om att det är olika personer som är i fokus för de olika kapitlen.

Artikelnr: 9789178859733 Kategorier: , , , Taggar: