”Tänk om jag vetat då, det jag vet nu …”
Skolfrånvaron har blivit en ohanterlig del av vårt liv eftersom mitt barn vägrar gå i skolan, och inte längre lämnar sitt rum. Han ligger i sin säng bakom en stängd dörr med en önskan om att dö.
Känslan i att själv försöka hålla ihop när hela ens tillvaro faller sönder är brutal. Omöjlig. I mötet med ett skolsystem, som inte passar alla, står jag maktlös. Samtidigt beskyller samhället mig för att ha en bristande föräldraförmåga.
För hur svårt kan det egentligen vara att få sitt barn till skolan?
När dörrar stängs är en gripande berättelse om psykisk ohälsa, skolvägran och en förälders självuppoffrande kamp för sitt barns överlevnad.
Författare: Jennie Thorgren
Alexandra Lilja Eliasson –
När dörrar stängs är en oerhört stark och gripande skildring av en mamma vars son inte klarar att gå till skolan. Det som är tydligt i Thorgrens berättelse är att ingen utanför hemmet förstod på riktigt. Istället blev det bara ett enormt skuldbeläggande på föräldrarna. Boken är skriven i dagboksform med ett enkelt och vardagsnära språk. Den får mig att bli både arg, ledsen, uppgiven och på riktigt orolig över det svenska skolsystemet. Detta är en riktig ögonöppnare, en av decenniets viktigaste böcker på ämnet och ALLA borde läsa den för att inse att svenska skola och psykisk ohälsa inte ens snuddar vid att vara samarbetspartners i nuläget.
Evelina (evelinas_boktips) –
Skolfrånvaron har blivit en ohanterlig del av vårt liv eftersom mitt barn vägrar gå I skolan, och inte längre lämnar sitt rum. Han ligger I sin säng bakom en stängd dörr med en önskan om att dö. Känslan I att själv försöka hålla ihop när hela ens tillvaro faller sönder är brutal. Omöjlig. Att ha ett barn som mår så pass dåligt att han eller hon inte vill stiga upp och gå till skolan måste vara jättejobbigt. Det visar denna gripande berättelse om. Jimmie är denna kille som bara har gett upp. Ingenting är roligt längre och livet är botten. Hans mamma kämpar och gör allt för att han ska börja leva upp igen. Boken är så bra skriven