Kukkamariia Valtola Sjöberg

Hennes vilda längtans blomma

Kukkamariia Valtola Sjöberg

Hennes vilda längtans blomma

ÅBO ANNO 1791 Elisabeth Lorentz är fast besluten att göra något med sitt liv, allt annat än att gifta sig med första bästa man som hennes föräldrar valt ut åt henne. Men när hon beger sig ut för att arbeta, förklädd till Sven, hamnar hon snart i onåd och inget går riktigt som hon tänkt sig.

179.00 kr

472 i lager

ÅBO ANNO 1791
Elisabeth Lorentz är fast besluten att göra något med sitt liv, allt annat än att gifta sig med första bästa man som hennes föräldrar valt ut åt henne. Men när hon beger sig ut för att arbeta, förklädd till Sven, hamnar hon snart i onåd och inget går riktigt som hon tänkt sig.

Jakob Wildes släkt har enkla rötter, hans farföräldrar var bönder och han har genom hårt arbete, sitt mod och ledarskap lyckats få en viktig position som sjökapten. Hans titel och rikedom gör honom till en måltavla för stadens ungmör och deras mammor som inget hellre vill än att gifta bort sina döttrar med honom. Men inte alla, ska det visa sig. Den enda kvinna Jakob Wilde är intresserad av verkar vara oåtkomlig, både för honom och alla andra i staden. Vem är hon egentligen, den egensinniga Elisabeth Lorentz?

I Åbo försiggår något i den undre världen som snart kommer hota både Elisabeths och Jakobs tillvaro. De hamnar mitt i stormens öga men samtidigt spirar också en vild längtan, en passion som måste övervinna allt! Kampen mot det onda och för kärleken sker under virvlande, dramatiska skeenden och hotar allt de håller kärt. Ska kärleken övervinna allt?

Hennes vilda längtans blomma är en kärleksfylld och spännande historisk roman som utspelar sig i 1700-talets Finland, fullt med stiliga sjökaptener, vackra kvinnor, bovar, bedövande passion och kärlek.

Författare: Kukkamariia Valtola Sjöberg

Författare: Kukkamariia Valtola Sjöberg
ISBN: 9789180734684
Bandtyp:

Mjuka pärmar

Provläsning: Hennes vilda längtans blomma
Antal sidor:

240

Vikt 0.276 kg

3 recensioner av Hennes vilda längtans blomma

1. Peter Björkman

En riktig bladvändare med lika delar romantik och kriminalgåta. Spännande och med en handling som bjuder på tempo och överraskningar. I botten en trivsam och underhållande bok som är mycket bra i sin genre.

2. Madelen

Spännande och romantisk! Boken är en bladvändare som tar upp problem som än i dag är aktuella!

3. Marias bokhylla

3,5/5

Lisa (egentligen Elisabeth) Lorentz är fast besluten att göra något med sitt liv, till skillnad från de möjligheter som kvinnor i Finland på slutet av 1700-talet har. Hon är inte intresserad av att gifta sig med första bästa man som hennes föräldrar ser ut åt henne. Istället klär hon ut sig till man för att få jobba, och är kär i kapten Jakob Wilde. Känslorna är besvarade, men tyvärr är han inte från en så fin familj som Lisas föräldrar skulle vilja. Och när Lisas far dör, gifter modern bort henne med Knut Wahlqvist. Ett äktenskap som visar sig inte bli vad någon vill. Jakob försöker glömma Lisa men genom att försöka lösa ett mord som sker i hans närhet dras de två närmare och närmare varandra igen och snart står de mitt i stormens öga.

I ärlighetens namn tittade jag på omslaget och förväntade mig en typisk roman om en kvinna som vill gå mot strömmen vid sekelskiftet mellan 1700- och 1800-talet, men istället fick jag en blandning av deckargåta och kärleksroman. Och jag måste säga att jag är väldigt förtjust i hur det utvecklade sig. Sidorna flyger fram och jag tycker om hur Kukkamariia Valtola Sjöberg har alternerat mellan att låta oss följa Jakob Wilde och Lisa Lorentz i olika kapitel för att föra handlingen framåt.

Tidigare har jag läst första delen i Valtola Sjöbergs fantasyserie och jag tycker att den boken är snäppet starkare, även om jag känner igen författarstilen. Det är en styrka, och jag tycker om hur karaktärerna utvecklas i relation till sig själva och andra. Persongalleriet är lagom stort och jag gillar att det mest är personerna runt Jakob och Lisa som får ta plats men att fokus ligger på just de här två och hur de ska lösa problemet tillsammans och ifall de ska få varandra i slutändan.

Språket är bra och jag tycker om finskan som kommer in med jämna mellanrum för att påminna om att det utspelar sig i Åbo. Den här delen av äventyret känns avslutat men ändå avslutas boken med möjlighet till fortsättning med fler brott att lösa för den här duon.

Fler böcker av Kukkamariia Valtola Sjöberg

01 /
Arrow_pink