Prinsarna och luftslottet

Tanja Aumanen

Prinsarna och luftslottet

Prinsarna Stig-Britt och Ola kan inte hitta myset i sitt nya, luftiga slott. Kan myset finnas i köpcentret? Eller gömmer det sig på Internätet? Kanske...

159.00 kr

653 i lager

Prinsarna Stig-Britt och Ola kan inte hitta myset i sitt nya, luftiga slott. Kan myset finnas i köpcentret? Eller gömmer det sig på Internätet? Kanske det har smugit sig in i en ståtlig staty från Italien eller somnat i en hög med dinosaurier? Var finns det där myset egentligen?

Författare: Tanja Aumanen

Författare: Tanja Aumanen
ISBN: 9789180736015
Bandtyp:

Hårda pärmar

Provläsning: Prinsarna och luftslottet
Passar åldern: 3-6
Antal sidor:

40

Vikt 0.251 kg

1 recension av Prinsarna och luftslottet

1. Marias bokhylla

Sexåringarna tycker: ”Men mamma, varför köper de nya saker hela tiden? Kan de inte gå på loppis?” frågar den ena sexåringen, och den andra nickar. De förstår inte att prinsarna tror att myset sitter i saker, fast förstår samtidigt att det är väldigt roligt med nytt, för precis just då är ju det kul och spännande. De gillar berättelsen och illustrationerna, skrattar många gånger genom läsningen till något de upptäckt i antingen orden eller bilderna.

Nioåringen tycker: Nioåringen tycker mycket om nya saker, och förstår prinsarna till viss del när de plötsligt börjar jaga myset. Speciellt förstår han popcornmaskinen, för vad är bättre än fredagsmys med snacks? Han tycker däremot lite synd om de, som inte förstår att det är att de är tillsammans som gör det mysigt, inte att det sitter i sakerna. Men han skrattar och tycker mycket om berättelsen och illustrationerna.

Mamman tycker: En bok om att försöka hitta en känsla genom förändring, genom att köpa saker, och sedan fortsätta att köpa och köpa och köpa när inte den där känslan infinner sig, bara för att inse att man var ganska nöjd från början. Om konsumtionshets, om att vara nöjd där man är, att allt inte kan köpas för pengar och ändå om att göra saker tillsammans. Det finns mycket att diskutera i den här boken, av Tanja Aumanen och det görs genom humor och överdrivenhet, vilket jag gillar. Det gör det lätt att prata med barnen om det som händer. Många skratt har det varit i läsningen, både till berättelsen och till bilderna. Språket passar bra till målgruppens ålder och till berättelsen.