Vitt guld

Gunnar Ståhl

Vitt guld

Rolf Bärnsten är reporter på dagstidningen Pressbladet i Stockholm. Genom en olycklig omständighet hamnar han i blickfånget för ett mord i en guldaffär och inte...

159.00 kr

Slut i lager

Rolf Bärnsten är reporter på dagstidningen Pressbladet i Stockholm. Genom en olycklig omständighet hamnar han i blickfånget för ett mord i en guldaffär och inte nog med det, han befinner sig snart även i polisens högsta intresse. För att slippa misstänksamma blickar försöker han hjälpa polisen att reda upp mordet, men det hela resulterar i att han hamnar i ännu mer trassel och blandas in i ytterligare ett mord. Trots familjens och kollegernas stöd tvingas han genomlida en längre tid i häktet för inte bara ett, utan två, mord. För första gången i sitt liv blir han själv mittpunkten för tidningars skriverier och pennan känns tyngre att lyfta än någonsin. Hur bedyrar man sin oskuld när allt pekar på att man gjort sig skyldig till anklagelserna?

Gunnar Ståhl är journalist och har tidigare arbetat på flera av de största dagstidningarna i Stockholm samt radio och tv. Hans dokumentära bok Tumba-Tarzan fri som fågeln från 1990 blev underlag till en dokumentärfilm om Tumba-Tarzan. En roman och en diktsamling följde åren därefter. 2019 utkom dramadokumentären Spionen Sidorenko och de ryska bombningarna av Stockholm 1944. Romanen Allt de inte visste från 2021 är det senaste han utgivit.

Författare: Gunnar Ståhl

Pressmaterial omslagsbild: 9789178854127
Gunnar Ståhl

Författare: Gunnar Ståhl
ISBN: 9789178854127

Hårda pärmar

Provläsning: Vitt guld

156

5 recensioner av Vitt guld

1. Camilla/Bokbytarhus1

Rolf Bärnsten, en medelålders familjefar tillika journalist på en tidning i Stockholm sköter sitt arbete och knotar på. En dag på väg från en presskonferens får han ett infall och går in i en guldsmedsaffär för att köpa en överraskningspresent till sin fru Anna. Valet faller på ett par vackra örhängen i vitt guld. Att få infall och besöka guldsmedsbutiker visar sig bli ödesdigert för Rolf. Han snubblar rakt in i en mordhistoria och blir alltmer insyltad ju mer tiden går.

Söker du en lättläst deckare med korta kapitel får du inte missa den här. Här ges en rättvis bild av nutiden med politiska bekymmer och hot. Den här boken har hög igenkänningsfaktor och tilltalar förmodligen de flesta. Låt dig inte avskräckas av att det är en deckare (om du inte gillar den genren), för det är en mild variant utan fruktansvärda scener som skapar illamående.
    Gunnar Ståhl slösar inte med orden utan skriver rappt och kortfattat, utan att tappa känslan och flödet i texten.

2. En Bokresa

Rolf Bärnsten är en frilansande journalist, gift och har en dotter. Han lever ett vanligt liv i Stockholm när han snubblar på ett mord. Journalist som han är kan han inte låta bli att försöka reda ut vad som har hänt. Han var ju ändå i händelsernas centrum. På den vägen är det. Jag är ingen deckarfantast och för att gilla denna boken behöver man inte vara det. Mer en Stockholmfantast, haha! Rolf tar med oss genom stadens gator och rakt in i den svenska politiska världen. Jag gillar hur Gunnar använder berättarjaget som en konversation med mig som läsare i några kapitel. Smart!

Betyg – Läs den! För du vill få med dig slutet, så bra!

3. Gunnar Ståhl

Den här kluriga och trivsamma lilla kortromanen är lika mycket en berättelse om livet på en tidningsredaktion som en deckare, men det gör inte så mycket, eftersom författaren skriver så trevligt.
    Inger Wassenius, BTJ

4. Mikael Härdig

På ett rent infall går reportern Rolf Bärnsten in i en guldaffär för att köpa ett par örhängen till sin fru. Det får han snabbt anledning att ångra. När butiksföreståndaren hittas mördad just där någon timme senare verkar Rolf vara den siste som såg henne i livet. Den journalistiska jakten på sanningen blir snabbt också hans kamp för att rentvå sig själv.
    ”Vitt guld” av Gunnar Ståhl är en trivsam stockholmsdeckare som utspelar sig precis här och nu i vår omedelbara samtid. Coronaepidemin är en del av miljön runt den klassiskt utformade deckargåtan, och liksom den aktuella situationen i Sverige och världen skildras den bakgrunden på ett sätt som gör en redan läsvärd kriminalroman till ett roligt tidsdokument. Min enda kritiska synpunkt vad gäller den här boken rör längden. En så bra historia med så levande karaktärer borde få breda ut sig över minst tre gånger så många sidor som den gör här.

5. Jagochminbok

Boken lyfter fram viktiga frågor i samhället och som är aktuella idag. Boken skrivs i modern tid och det får en att hänga med i boken.
    Man märker att Gunnar är en bra författare, han skriver oerhört bra.