Kim Vizins Kjellberg Fotograf: Joakim Kjellberg

Författare: Kim Vizins Kjellberg
Illustratör: Nora Segerdahl
ISBN: 9789178859849

3 recensioner av Rote går vilse

1. @karinaskerinforfattare

Jag har läst Rote går vilse som är skriven av Kim Vizins Kjellberg och illustrerad av Nora Segerdahl, boken är utgiven av Visto förlag 2022. Rote har flyttat hem till farfar som bor på en ö i havet. Rote går på upptäcktsfärd på ön längs stränder, bland klippor och in i skogen. När det börjar mörkna är det dags att gå hem, men allt ser annorlunda ut … Rote går vilse är en vacker berättelse i ord och bild om vänskapen mellan Rote, djur och natur. Rote och hans farfar har också en fin relation och mellan raderna förstår jag att pappa inte längre lever. Texten flyter bra och jag tycker att den nästan är poetisk ibland med små fina dialoger. Jag älskar illustrationerna som består av charmiga bilder på fin natur, vackra djur och gulliga Rote. Boken riktar sig till ålderskategorin 3–6 år och det tycker jag är en bra riktlinje, men jag tror även att den passar något äldre barn. Rote går vilse är en fin bok på alla sätt och en bok jag verkligen rekommenderar!

2. @barnbokstips_ihvuvudetpamalin

Bokrecension: Rote går vilse av Kim Vizins Kjellberg och Nora Segerdahl

Rote går vilse är en bilderbok i skärgårds- och skogsmiljö om att tappa bort sig, och att hitta hem igen.

Illustrationerna är otroligt fina och detaljerade. Texten är alldeles lagom mycket och väldigt fint skriven.

Passar barn i åldern 3-6.

En bok jag varmt rekommenderar

3. Marias bokhylla

Femåringarna tycker: Åh, så läskigt när Rote går vilse för att han inte hittar så bra hos farfar än, fastän han bor där. Och när han fastnar med foten i en grop ska vi inte ens prata om. Då håller båda för ögonen. Men sen blir de minsann lite avundsjuka när det visar sig att Rote får hjälp av olika djur. Ändå vore det nog också läskigt om det plötsligt stod en räv mitt på stigen, tror de. De hejar på och vill hjälpa Rote att hitta hem till farfar igen. De är också väldigt förtjusta i illustrationerna och påtalar många gånger hur fina alla djur är.

Mamman tycker: Rote tappar bort sig och hittar inte rätt stig tillbaka till farfars hus. När han fastnar med foten i en grop blir det ännu läskigare. Tack och lov har han hittat ett litet horn hos farfar och det gör att att han kan prata med djur. Han får hjälp av en räv, en ekorre och ett rådjur för att komma loss och för att hitta tillbaka. Det är en bok om att inte känna igen sig, att känna sig ensam och rädd, men också att hitta tillbaka och hitta vänner. Att saker inte är så läskiga som de först verkar, bara för att det blir nytt och lite jobbigt. Vi tycker väldigt mycket om Nora Segerdahls illustrationsstil, och den här boken är inget undantag. Det blir liksom lite mer mytiskt och finstämt till Kim Vizins Kjellbergs berättelse. Sedan tycker jag att den sociala stelheten som blir mellan Rote och ekorren medan de väntar tillsammans är fantastiskt humoristisk och igenkännande.

Artikelnr: 9789178859849 Kategorier: , Taggar: