– Mamma, mamma, det är ett monster under min säng, grät lille Teo.
Mamma försökte lugna honom och sa som vuxna alltid gjorde:
– Var inte rädd Teo, det finns ingen under din säng.
Men tänk om hon hade fel? Tänk om det faktiskt fanns någon där nere i mörkret – någon som inte var farlig, utan bara liten och rädd?
Lilla monstret och mörkrädslan är en varm och finstämd saga om att våga möta sin rädsla och se världen med nya ögon. Boken riktar sig till barn från 3 år och alla som någon gång varit rädda för mörkret.
Författare & illustratör: Irina Malaya


Daniela Smeds –
Bokrecension: Lilla monstret och mörkrädslan av Irina Malaya
Bokförlag: @vistoforlag
Det var en gång en liten krabat som kallades monstret, men det var krabaten helt omedvetande om. Monstret var helt gul, men då han blev rädd blev han grå. Och Monstret var ofta rädd. En dag kommer Monstret i kontakt med Teo och de blir vänner. Men då natten kommer hittar Teo monstret under sängen och blir rädd …
En mycket fin bok för de allra minsta. Vackra illustrationer, bra med text. Enkel att läsa och diskutera kring. Hur även de som kanske verkar farliga också kan vara rädda och känna sig små.
Evelina (evelinas_boktips) –
-Mamma, mamma, det är ett monster under min säng, grät lille Teo.
Mamma försökte lugna honom och sa som vuxna alltid gjorde:
-Var inte rädd Teo, det finns ingen under din säng.
Men tänk om hon hade fel?
Jag tror att många (även jag själv) när vi var små trott att vi sett monster under sängen. Även om det inte är verklighet för dom vuxna föräldrarna så är det verklighet för ett barn. En fin och mysig sagobok om att vara rädd för mörkret som är mer än vanligt. Men att möta rädslan och se den på ett fint sätt
Annica Östlund –
Fina och fantasifulla illustrationer lockar till samtal om det som händer i berättelsen. Här finns vackra blommor, flygande nyckelpigor, sniglar som spelar badminton och ögon som nästan lyser i mörkret. Varje uppslag bjuder på små detaljer att upptäcka tillsammans.
Treåringen ville prata om varför monstret är rädd varje natt och hur Teo kunde bli rädd för det snälla monstret under sängen. Ettåringen ville knappt vända blad eftersom hon var så fascinerad av bilderna. Hon skrattade åt alla tokigheter och låtsades bli rädd när vi läste med lite mörkare röst.
Det här är en fin berättelse om missförstånd, ensamhet och rädsla, men också om vänskap, mod och vikten av att hjälpa varandra att möta det som känns läskigt. En mysig bok som öppnar upp för både samtal och fantasi, oavsett ålder.