Provläsning: Leo är annorlunda
Passar åldern: 3-6

32

Vikt 0.226 kg

7 recensioner av Leo är annorlunda

1. Linda

”Leo är annorlunda” är en varm och viktig bok som bjuder in till samtal mellan barn och vuxna om att det är viktigt för alla att få bli omtyckta och älskade för dem vi är. Författaren har lyckats säga mycket med de få ord som bilderboksformatet tillåter.

2. Malin Ottosson

Leo är annorlunda, hade kunnat vara boken om min äldsta son. En del har han och Leo gemensamt, en del inte. Precis som med andra barn. Och jag tror det är lite det som är essensen i den här boken. Den fångar upp en del saker som gör Leo annorlunda men OCKSÅ sånt som han har gemensamt med andra barn.

Jag känner att detta vore en superbra bok att läsa från ca 3 år och uppåt, på förskola eller hemma. För jag är säker på att barnen har stenkoll på vem som är annorlunda och inte. De VET. Det vi kan hjälpa dem med är att hantera någon som är annorlunda och bemöta personen med respekt. Den här boken är respektfull, varm och visar på annorlunda på ett neutralt sätt. Gillar den skarpt.

3. Mattias

En fin liten bok att läsa med barn- både på förskolan och hemma med ett otroligt bra budskap att diskutera.

4. Lidén Angelica

Boken handlar om Leo som går på förskolan. Han gör inte precis som alla dem andra barnen och han tycker inte om samma lekar eller mat. Han har också lite svårt att sitta stilla och lyssna. Ibland kanske han blir jätte jätte arg. Men vet ni han är fantastisk på massor av sätt. Detta är en välbehövlig bok som förklarar på ett enkelt sätt att det är okej att inte vara prick som alla andra. Som får både barn och vuxna att förstå att olikheter är något fint och bra. Vi tycker om böcker som har ett viktigt budskap samt ökar vår kunskap kring detta ämne. Alla barn ska få känna sig inkluderade och få veta att det är mer än okej att inte vara precis som alla andra.

Rekommenderar denna bok till förskolor samt barn i förskoleålder. Vår lille kille börjar 1a klass imorgon och den här boken har lagom text för honom att snart läsa själv men även tillsammans med oss.❤️ Den leder till funderingar och samtal. Det är oerhört viktigt att vi lär oss mer om funktionsvariationer för att på så vis helt ta bort den ”sopa under mattan” mentaliteten som tidigare funnits. Det bästa är att vi lär våra barn och denna bok är verkligen perfekt för just det ändamålet
    Recension av @lillaboktipset

5. Evelina

Leo är annorlunda är en bok som jag tycker alla borde läsa. Barn som vuxna. Den handlar om pojken Leo som är ett barn med särskilda behov. Den beskriver fint i text och bilder va Leo inte klarar av och vad han klarar av. Att alla barn är olika men att man ska behandla varann lika. En fin bok

6. Marias bokhylla

Sexåringarna tycker: Sexåringarna tycker att det är jättefint att få veta om både vad Leo är och inte är. Vad han gillar och ogillar och vad han kan och inte kan. De pratar mycket om vad de är bra på och inte tycker om samtidigt och hittar likheter och olikheter mellan Leo och sig själva, och många gånger också mellan Leo och mamman (”Du gillar ju inte ballonger eller höga ljud, mamma”). De tycker om illustrationerna och pekar och tittar.

Åttaåringen tycker: Åttaåringen känner igen sig på flera av sakerna som Leo tycker om, gillar, ogillar, kan och har svårt för och tycker om att jämföra sig lite med honom. Största skillnaden är ju att Leo går på föris och det gör inte åttaåringen, men han känner igen att det var lite jobbigt det där med att sitta stilla och att ha så mycket energi. Han tycker att det är en mysig bok att lyssna till.

Mamman tycker: Jag tycker om att det är Leo som får vara i fokus, i både text och bild. Men jag gillar också att det också syns att han, trots att han är lite annorlunda, inte är utanför gemenskapen eller är oförstådd. Acceptansen är stor genom den här boken och Leo känner faktiskt sig själv väldigt bra. Hanna Ingvarssons illustrationer förstärker och förgyller Jenny Gemsiö Molstres text och den här boken passar jättebra för förskoleåldern. Speciellt under sådana läsningar när det inte ska vara så många skarpa färger eller superspännande handling. Här är det istället representation och självkännedom som är viktigt, något som också är bra att tänka på.

7. Kristina

Boken skulle vara ett utmärkt komplement till den pedagogiska läroplan som svenska förskolor arbetar utefter. Att acceptera barn, oavsett förutsättningar har aldrig varit mer aktuellt och viktigare än nu.