I rättvisans skugga

I rättvisans skugga

Äntligen ska jag besöka Europa. Något som jag, artonåriga Veronica Harrington, har drömt om i hela mitt liv. Tillsammans med min teamkamrat Harvey ska jag...

169.00 kr

34 i lager

Äntligen ska jag besöka Europa. Något som jag, artonåriga Veronica Harrington, har drömt om i hela mitt liv. Tillsammans med min teamkamrat Harvey ska jag hämta uråldrig sjukvårdsutrustning ur ruinerna av ett fältsjukhus från tredje världskriget.

Glädjen blir kortvarig när vårt enkla uppdrag förvandlas till en mardröm. Jag anklagas för ett brott som jag inte har begått och Harvey drabbas av en livsfarlig sjukdom som borde vara utrotad sedan flera decennier.

I ett desperat försök att rädda honom reser jag och mitt team till solsystemets yttersta rand i jakten på det enda botemedlet. Där väntar gamla bekanta som kommer göra allt för att förhindra att vi får tag på medicinen. Ska vi lyckas med vårt galna uppdrag? Och hur ska jag hantera känslorna som börjat spira mellan mig och kapten Porter?

I rättvisans skugga är den tredje boken om Veronica Harrington och uppföljaren till Universums mörka hemlighet och Av stjärnstoft är vi komna.

Författare: Malin Olsson
ISBN: 9789178855810
Bandtyp: Mjukinbunden med 385 sidor
ProvläsningI rättvisans skugga

ISBN: 9789178855810

1 recension av I rättvisans skugga

1. Marias bokhylla

Veronica Harrington åker tillsammans med sin kollega Harvey till Europa, något hon har sett fram emot. De ska hämta antik sjukvårdsutrustning från tredje världskriget. Men det enkla uppdraget blir till något helt annat när de upptäcker att en sjukdom som alla trott dött ut, antagligen finns i högsta grad och samtidigt som Harvey drabbas av den, står båda anklagade för att ha förstört värdefulla artefakter. Veronica får stå för den matchen utan sin kollega. Men hon är inte utan hjälp. Kapten Porters mamma Andrea tar sig an hennes fall och även om Veronica inte borde åka från sitt hem, följer hon med de andra på jakt efter ett möjligt botemedel när all den supermoderna sjukvården som de har att tillgå går bet när det kommer till Harvey och hans sjukdom. Den jakten tar henne till solsystemets yttersta rand och till en planet vars invånare är allt annat än vänligt inställda till henne och kapten Porter.

I rättvisans skugga är den tredje delen om underbarnet Veronica Harrington. Hon som har hög intelligens och lyckats bli läkare som väldigt ung, men som kanske inte alltid har den känslomässiga mognad som matchar. Det finns nog många snyggt inplacerade tillbakablickar för att de ska fungera att läsa fristående och dessutom är varje bok centrerad kring olika uppdrag, men jag skulle ändå rekommendera att läsa dem i ordning. Om inte annat så för att de är väldigt välskrivna och spännande.

Jag har verkligen tyckt om att följa Veronica under den här serien och jag tycker att det är tydligt att hon åldras och blir mer och mer mogen för varje bok. Även om hennes spontanitet och förmåga att säga saker när de inte ska sägas också finns med i den här boken, är de betydligt mer nedtonade. Det är lite som att möta en gammal vän efter ett tag, man känner igen varandra men har utvecklats och mognat (förhoppningsvis) under tiden. Detsamma gäller de andra karaktärerna egentligen. Det är som att återse en grupp gamla vänner.

Något jag tycker är väldigt snyggt, är hur Malin V. Olsson tidsbestämmer böckerna genom att berätta om sådant som hände för väldigt länge sedan för Veronica, men som är samtida eller kanske till och med framtida för oss. Jag tycker också väldigt mycket om att det är Veronica och hennes tankar och känslor som får vara i fokus, för det betyder att man får lära känna henne så väldigt mycket mer på djupet och att man får en helt annan förståelse för den pärs hon utsätts för.

Det är science fiction, det är rymdresor och varelser från andra planeter men det hålls på en sådan nivå att en som jag, som inte är så van den typen av litteratur, inte avskräcks. Olsson förklarar pedagogiskt hur saker fungerar och gestaltar miljöer på ett sådant sätt att jag tycker att det känns som att jag är där på riktigt.

Språket är bra och för hela tiden berättelsen framåt på ett utmärkt sätt. När vi har nått slutet känns just den här delen färdig, men helt klar öppen för fler spännande äventyr.

Artikelnr: 9789178855810 Kategorier: ,