529 i lager

HUNDAR STULNA I FRANKRIKE. TJUVAR PÅ FRI FOT, läser Pembroke.
Paris ligger väl i Frankrike? Det är väl dit vi ska Miranda?
Lady Macduff trycker nyfiket ut nosen genom gallret.
Frankrike är ett stort land, vi kommer säkert inte stöta på några hundtjuvar, lugnar Miranda.
Vad synd! Det hade ju varit galet spännande, säger Lady Macduff.

Miranda, Lady Macduff och Pembroke är på väg till Paris med sin matte för att tävla på världens största hundutställning. Eller ja, Pembroke och Lady Macduff ska tävla, Miranda slipper för första gången på flera år. Det känns både skönt och lite läskigt, tycker Miranda, för vem är hon utan en medalj runt halsen? Men hon hinner inte fundera speciellt länge på det, under Best In Show blir den vinnande hunden stulen mitt framför nosen på dem!

Miranda, Lady Macduff och Pembroke kastas in i ett äventyr med kidnappare, katter som talar i kod och mystiska människor och djur. Kommer de hitta kidnapparen innan fler hundar försvinner från Paris gator?

Franska ord smygs finurligt in i texten och ett lexikon  och geografiska platser finns med i slutet av boken. Extramaterial finns i form av ett faktauppslag om  hur en hundutställning går till.

Författare: Maria Andrén

BTJ ger boken ett bra betyg.

”[…] Tre pratglada rashundar åker med sin matte till Paris för att delta i den stora hundutställningen. Hundarna – en chihuahua, en labrador och en foxterrier – har renodlade och rastypiska karaktärsdrag men deras gemensamma intresse är att lösa mysterier. I Paris härjar en hundtjuv och när den BIS-vinnande hunden blir stulen dras de in i ett spännande fall. Berättelsen har hämtat rikligt med färg från staden Paris och längst bak i boken finns ett lexikon med de franska ord som förekommer. […] Mysteriet löser hundarna med en hel del list och mod och tankarna går både till Jönssonligans snillrika planer och Disneys 101 dalmatiner. […] Äventyr i Paris är snygg och påkostad och har rikligt med färgillustrationer av de tre hundarna, signerade Sara N Bergman. Manusförfattaren och hunduppfödaren Maria Andrén debuterar här som barnboksförfattare.”

Lektör Sarah Utas, BTJ-häfte nr 14, 2023

Författare: Maria Andrén
Illustratör: Sara N Bergman
ISBN: 9789180731850

Hårda pärmar

Provläsning: Hunddetektiverna Shakespeares Vänner : Äventyr i Paris
Passar åldern: 6–9

170

Vikt 0.568 kg

3 recensioner av Hunddetektiverna Shakespeares Vänner : Äventyr i Paris

1. Marie Eggimann

Det här är verkligen en bra deckare för barn i åldern 6-9 år, mina fritidsbarn skulle älskat den. Hunden Starshow kidnappas på en hundshow och hunddetektiverna gör allt för att lösa mysteriet. Det är verkligen roligt att följa deras undersökningar som innefattar en åktur på en Vespa och sökande i Katakomberna i Paris. Det är en helt underbar bok, en bra spännande och intressant berättelse, med helt fantastiska illustrationer. Extra plus för fransk ordlista och beskrivningar av platser i Paris samt hur information om hundutställning.

2. Marias bokhylla

De tre hundarna Lady Macduff, Miranda och Pembroke, åker till Paris med sin matte för att tävla i världens största hundutställning. Eller ja, två av dem i alla fall. Miranda ska inte vara med för första gången på flera år, så hon vet inte riktigt vad hon ska ta sig till. Tur för henne då att vinnaren av Best in Show försvinner under prisutdelningen. För nu kastas de tre vännerna in i ett kidnappningsäventyr där de kämpar mot klockan innan fler hundar försvinner.

Miranda, Lady Macduff och Pembroke har alla namn från olika Shakespeare-pjäser, och kallar sig därför för Shakespeares vänner. Det roliga i det här äventyret är att det känns lite sådär engelskdeckar-aktigt, som en Morden i Midsomer eller Agatha Christie-bok. En pusseldeckare för barn, med otroligt charmig historia, mycket humoristiska äventyr och fantastiska illustrationer.

För även om Maria Andréns berättelse är väldigt bra, är det Sara N Bergmans illustrationer som lyfter allt för mig. Att få se ansiktsuttryck, miner och personligheter på de olika karaktärerna blir liksom pricken över i. Älskar speciellt Mirandas lilla väst och hatt.

I början av boken får vi träffa de tre hundarna som är Hunddetektiverna Shakespeares vänner, deras fulla namn och beskrivningar av deras raser och personligheter. I slutet av finns både information om de franska ord som används löpande i texten, platser i Frankrike, om varför hundarna heter som de gör och om hundutställningar. Till den franska ordboken hade jag, som inte talar ett ord franska, önskat en fingervisning på hur man uttalar orden för om jag skulle läsa den högt för barn, vill jag gärna säga rätt.

Språket är bra och fungerar fint och jag tänker mig att den här skulle fungera jättefint som högläsningsbok i en låg- och kanske också mellanstadieklass. Den har målgrupp 6–9 men jag skulle säga att den går bra att läsa för äldre barn än så. Som egenläsningsbok bör läsaren vara van men också ha tillgång till hjälp. Kanske specifikt vid de franska orden. Textstorleken är mindre än vad som ofta är typiskt för böcker för samma åldersspann men tänk vilken guldgruva för det barn som älskar hundar.

3. Chanette andersson

Vilka fantastiska detaljrika & fina bilder. Mitt gudbarn Måns 6 år verkligen gilla dom. Han både tittade & pekade under tiden jag läste. I slutet av boken finns där lexikon och även fakta om hundutställningar & platser i Paris.
                                    *🐕*
    Han tyckte det var spännande & han skrattade när moster (jag) försökte uttala de franska orden. Jag förstår han.
                                     *🐕*