Andra världar – rapport från insidan

Andra världar – rapport från insidan

Detta är berättelser från de innersta rummen. En rapport från insidan. Vem blir du när de runt omkring dig visar sig vara något annat än...

169.00 kr

40 i lager

Detta är berättelser från de innersta rummen. En rapport från insidan.

Vem blir du när de runt omkring dig visar sig vara något annat än vad de utgett sig för att vara? När trygg­heten du tog för given visar sig vara en illusion? När rösterna blir för höga? När dina tankar inte längre är dina? Detta är en bok om den dolda verkligheten. Om de tysta skriken. Detta är berättelser från de innersta rummen. En rapport från insidan.

Andra världar – rapport från insidan är andra delen av Karin Efraim Gärdegårds bokserie med berättelser som här­stammar inifrån våra egna psyken. Första boken Mardrömmar – berättelser från det undermedvetna släpptes på Visto förlag 2021. Boken innehåller tjugosex berättelser där våra värsta mardrömmar står i fokus. Andra världar är uppbyggd på samma vis. Här får olika personers upp­levelser vid psykoser stå i rampljuset. Med sina säregna bilder och ett flödande, finkänsligt språk fångar Karin upp de skådespel som sker i våra innersta rum. Karin Efraim är förutom författare och illustratör/konstnär även beteende­vetare med ett förflutet inom psykiatrin.

Faktagranskad av Johanna Rundström, specialistsjuksköterska inom psykiatri.

Författare och illustratör: Karin Efraim Gärdegård
ISBN: 9789178857555
Bandtyp: Hårda pärmar, 100 sidor
ProvläsningAndra världar – rapport från insidan

Pressmaterial omslagsbild: 9789178857555
Karin Efraim Gärdegård

ISBN: 9789178857555

2 recensioner av Andra världar – rapport från insidan

1. Mikael Härdig

Karin Efraim Gärdegård har tidigare imponerat med ”Mardrömmar” och levererar nu ännu en mästerlig och mycket tänkvärd bok baserad på människors erfarenheter av det som inte alla kan se.

”Andra världar – rapport från insidan” handlar dock inte om drömmar, utan om upplevelser av psykoser. Vissa berättelser är otäcka medan andra mest är rörande, men alla har det gemensamt att vi får lyssna till de drabbades egna röster och se en hotfull eller obegriplig värld genom deras ögon. I början av boken noterade jag att det störde mig att jag inte visste vilken diagnos respektive berättelse berörde. Någonstans i mitten av den insåg jag att det faktiskt är precis så jag vill att det ska vara. Diagnosen är egentligen helt ointressant. Det är människorna och deras egna berättelser som är viktiga och spännande att ta del av.

2. Marias bokhylla

3,5/5

I Andra världar : Rapport från insidan finns 21 berättelser med fokus på det psykologiska obekväma, på mardrömmar och på det jobbiga som kan kan finnas i våra egna psyken. Karin Efraim Gärdegård har blandat sina mardrömslika och obehagliga korta berättelser med illustrationer som är spöklikt vackra. Flera av dem skulle jag kunna tänka mig att ha på väggen.

Mest av allting gillar jag språket i den här boken, något jag även gillade i den tidigare utgivna Mardrömmar. Efraim Gärdegård har en förmåga att verkligen gräva in orden så att jag känner dem i kroppen och ska jag vara helt ärlig läste jag den här i fullt dagsljus för att inte bli för nervös. Nu är jag visserligen väldigt lättskrämd men de här berättelserna biter sig verkligen fast i mig. Illustrationerna hjälper även till med detta. Att inte veta var berättelserna är på väg, eller vad som kan vara verkligt och vad som kan vara en psykotisk illusion, gör det hela väldigt obehagligt men lika mycket läsvärt.