Alternativ verklighet : Håll dig vaken

Alternativ verklighet : Håll dig vaken

I en inte alltför avlägsen framtid, där teknologins utveckling har tagits till sin spets, finns ett spel. Spelet tar dig till en alternativ verklighet. Du...

169.00 kr

525 i lager

I en inte alltför avlägsen framtid, där teknologins utveckling har tagits till sin spets, finns ett spel. Spelet tar dig till en alternativ verklighet. Du får själv bestämma hur du ska se ut, dina bästa egenskaper och målet med din vistelse. Allt du tänker och känner är verkligt, men allt du ser är en illusion. Välkommen till Eskapadia.

Det återstår bara dagar till Elisa Lindgrens sextonårsdag. Sexton år betyder en flaska eskapicium på posten, och därmed ett inträde till den magnifika spelvärlden Eskapadia. En låtsasvärld som Elisa alltid har varit skeptisk till. Men när flaskan anländer kommer med den ett mystiskt meddelande från Elisas sedan länge döda föräldrar. Fast besluten att ta reda på sanningen beger sig Elisa in i Eskapadia. Där möts hon av riskfyllda spelzoner, övermänskliga karaktärer och förbjuden kärlek. Problemet är bara att det inte är verkligt, och att den vackra ytan döljer ett kallt, rått mörker.

Spelet kan börja.

Författare: J. H. Dahl
ISBN: 9789178852895
Bandtyp: Hårdinbunden med 363 sidor
Provläsning: Håll dig vaken

Har fått litteraturstöd från Kulturrådet!

Pressmaterial omslagsbild: 9789178852895
J. H. Dahl
Lärarhandledning: Klicka på titeln så laddas lärarhandledningen ner gratis: Alternativ verklighet : Håll dig vaken

ISBN: 9789178852895

1 recension av Alternativ verklighet : Håll dig vaken

1. Marias bokhylla

Trots att Elisa är skeptisk mot Eskapadia, spelet som tar en till en alternativ verklighet medan man ligger och sover, och inte tänker ta del i det när hon fyller 16, får hon en lapp som verkar vara från hennes döda föräldrar som får henne att ändra sig. Plötsligt är hon fast inne i spelandet, fastän hon vet att det inte är på riktigt. Men det verkar ju så verkligt. Hon får vänner som hjälper henne att ta reda på sanningen. Frågan är bara, om allt verkligen är som det verkar, ens i den alternativa verkligheten.

I ärlighetens namn visste jag inte vad jag skulle tro när jag började läsa den här boken, och den startade lite trögt för mig. Men, så fort som Elisa kommer in i Eskapadia och äventyret börjar på riktigt, känns det som att allting bara drog iväg och det blir riktigt spännande.

Persongalleriet är visserligen ganska stort, men de flesta är periferifigurer och det är mest Elisa, Örjan, Balder, Cindy och Viktor vi träffar ordentligt. Det gör att mängden personer inte spelar så stor roll. Jag tycker om Elisa som huvudkaraktär. Hon har den där fantastiska blandningen av obotlig optimism, impulsivitet och skepsism som man ofta har i sextonårsåldern och den passa så bra i den här typen av bok. Annars är jag otroligt förtjust i Legolas som permanent har fastnat i tvärtomspråket.

Här finns också saker att tänka på, som vad all utlämning av vår personliga data egentligen kan betyda, vad ett spelberoende kan leda till men också vänskap och självutlämning. Att göra sitt bästa för att försöka reda upp en otroligt knivig situation, men också att det kanske inte alls alltid är som det verkar, speciellt inte i den digitala spelvärlden.

Språket är rappt, fullt av humor och underfundigheter och för den som tycker om spel och funderar på hur framtiden med VR kan komma att se ut, är det här en jättebra bok. Den är dessutom full av vändningar och slutet blir inte alls som jag tror. Målgruppens ålder är visserligen 12–15, men jag skulle säga att den passar äldre läsare minst lika bra och eftersom den är ganska lång (363 sidor) kan det vara väldigt bra att man är en skapligt van läsare innan man ger sig på den. Textstorleken är som för vilken bok för vuxna som helst. Oavsett vilket, så gillar jag den här boken och hoppas på att få möta Elisa och Eskapadia igen.