Allion och Frihetskämparna

Carl Henrik Tesdorpf Ehrenborg

Allion och Frihetskämparna

I den mycket stillsamma Köpstaden har vindarna vänt. Under flera år har mystiska människor med sin närvaro skänkt invånarna en illusion av trygghet. Men världen...

179.00 kr

836 i lager

I den mycket stillsamma Köpstaden har vindarna vänt. Under flera år har mystiska människor med sin närvaro skänkt invånarna en illusion av trygghet. Men världen har förändrats likväl som den luft människorna andas in.

Den ensamme Allion har haft en otrygg uppväxt, är deprimerad och saknar ett syfte med livet. Men en dag dyker en barndomsvän upp som vill visa honom världen. Barndomsvännen fruktar att Allion blivit vilseledd av sagoberättare. Han vill att Allion upptäcker världen och följer med honom på äventyr. Det är dags för honom att sluta tro på sagor, och börja skapa sin egen historia.

Författare: Carl Henrik Tesdorpf Ehrenborg

ISBN: 9789180731645
Bandtyp:

Danskt band

Provläsning: Allion och Frihetskämparna
Antal sidor:

300

Vikt 0.384 kg

12 recensioner av Allion och Frihetskämparna

1. Evelina Forsberg

Ibland är det bra att tro på sagor. Speciellt om man som Allion är ensam och inte mår så bra. Man kan skapa sig nya vänner och spännande äventyr när man läser sagor. Trygghet är viktigt men tyvärr är det många som inte har växt upp under trygga förhållanden. Tur då att Allions gamla kompis Polus dyker upp när Allion behöver en vän som bäst. Allion som trott att Polus dött i den hemska branden tillsammans med sin familj men dom lyckades ta sig ut och rymma. Allion och Polus får ett riktigt spännande äventyr tillsammans. En spännande bok

2. Tina Falkenman

Jag blev fängslad av boken, kunde inte sluta att läsa.
    Ser fram emot nästa bok!
    – Tina Falkenman

3. Caroline Helenasdotter

”Allion och Frihetskämparna” by Carl Henrik Tesdorpf Ehrenborg takes readers on a gripping journey through the bustling city of Köpstaden, where mysterious individuals disrupt the peace, signaling a shift in the world. When Allion’s old friend, Polus, reappears, their reunion sparks a quest to save Allion from the manipulative grip of storytellers. Together, they set out to right past wrongs and seek vengeance for the haunting memories that plague them. However, dangers and adversaries abound along their path.

The narrative adeptly captures the spirit of camaraderie, portraying the desire to protect the vulnerable and fight for what is just. The pacing remains steady throughout, never allowing the story to stagnate or lose momentum. Ehrenborg skillfully builds tension incrementally, maintaining suspense throughout the tale. The plot threads seamlessly intertwine, forming a cohesive narrative, and the tension is sustained from start to finish.

The novel boasts well-crafted, compelling characters, with the deep bond between Allion and Polus depicted in a profound and beautiful manner. The characters exhibit a profound awareness of their emotions, and their emotional range is effectively conveyed throughout the narrative. Allion’s character arc, in particular, is noteworthy; starting as an insecure and apprehensive youth, he evolves to embrace risks and forge his path. What stands out about Allion is his unwavering sensitivity; he faces fear and uncertainty head-on, yet never loses sight of his convictions. He remains deeply empathetic, capable of sorrow and tears, yet finds strength in accepting and harnessing his emotions.

The central theme of standing up for one’s beliefs and cherished values permeates the narrative, offering a poignant exploration of morality. The inclusion of global diseases adds a layer of realism to the fantastical setting, enriching the narrative with depth. Overall, ”Allion och Frihetskämparna” is a highly recommended read, particularly for fans of the fantasy genre. It seamlessly blends action, emotion, and moral dilemmas, delivering a captivating and thought-provoking literary experience.

4. Ida

Karaktärerna i sig är intressanta med sina tragiska bakgrunder men jag har problem med berättarperspektivet som skiftar mellan tredje person och jagform. Jag förstår att tanken är att skildra karaktärernas tankar men det blir svårläst och problematiskt att hänga med i texten.
    Jag tror att boken hade varit spännande och givande om den hade skrivits på ett annat sätt för den innehåller trots allt det som skapar ett äventyr.
    Plus för det otroligt snygga omslaget!

5. Nina Hansson

Detta är författarens debutroman. Jag tyckte att boken gav mig stunder med rikligt av både mystik och spännande läsning. I denna boken får vi träffa två stycken hjältar som är ämnade att utföra stordåd. I början drivs de av äventyrslystnad, men de inser ganska snart att de är ämnade för något mycket större. De ska befria människorna runt om i landets städer och byar från den ondska som råder i deras värld. Det händer väldigt mycket i boken, vilket är bra. Boken känns lite som på medeltiden, med värdshus och meddelande som är skrivna på pergament. Vi får träffa många olika personer, både män och kvinnor. En del av dem är till hjälp för de båda hjältarna på olika sätt. Jag gillar att boken har korta kapitel, vilket gör att den går fort att läsa. Om jag skulle önska något så hade jag önskat lite mer beskrivning av miljön runt omkring de båda hjältarna. Jag gillar att man får följa huvudpersonerna tankar och känslor på ett bra sätt. Det tillför det lilla extra till historien. Det får gärna komma en fortsättning på boken tycker jag. Denna fantasy får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

6. Malin

Som läsare möter man människor, banditer och sagoberättare, sagoberättarna är bokens styrka. Språket är tunt och jag skulle önska mer och djupare miljöbeskrivningar. Boken är lättläst, jag har dock svårt att avgöra vilken målgruppen är. Kapitlen är korta och i och med det är de drivande i att föra berättelsen framåt. Ytterligare en styrka i berättelsen är att författaren tydligt visar vad som är karaktärernas tankar och vad som är en dialog. Det jag tar med mig från boken är författarens fantasi när det gäller ortsnamn vilka beskriver staden, ett exempel är Sötvattensstaden

7. martinasbokhylla

Allion och Frihetskämparna är en fantasybok där vi får följa Allions och hans barndomsvän Polys kamp för frihet.

Berättelsen växlar från tredje person till jag-form genom de olika karaktärernas tankar och det framgår tydligt när det sker. Boken har korta kapitel som för berättelsen framåt.

Trots en spännande historia där huvudpersonen utvecklas, från att vara en deprimerad och vindrickande person som flytt in i sagornas värld till att bli en handlingskraftig hjälte, lyckas författaren inte fånga mitt intresse. Hindret för mig är språket, som trots sitt försök att framstå som medeltida är tunt, vilket i kombination med berättelsens avsaknad av djupare miljö- och karaktärsskildringar skapar ett motstånd när jag läser.

Det här är författarens debut och i eventuellt framtida böcker finns både styrkor och svagheter att utveckla.

8. Annelie

Berättelsen låter intressant. Men jag klarar tyvärr inte av sättet den är skriven på. För den som gör det är det nog en jättebra bok. Det blev en DNF (Did not finish) . Mer om mina tankar kring boken finns här: https://www.instagram.com/p/C36ABW6ilSd/

9. Marias bokhylla

Under flera år har folket i Köpstaden levt i illusionen om att allt är tryggt och lugnt. Men så vänder vindarna och världen förändras. Allion har haft en uppväxt där det inte alls har varit särskilt harmoniskt och nu saknar han ett syfte med livet. Barndomsvännen Polus misstänker att Allion är vilseledd av sagoberättare och vill ge honom ett nytt perspektiv genom att upptäcka världen och gå på äventyr. Men är Allion, och Polus, beredda på en värld som inte alls är i den harmoni som de lärt sig?

Allion och Frihetskämparna är en fantasyroman som riktar sig till unga läsare där vi får den där känslan av ett äventyr i en värld som befinner sig mer samtida med det vi kallar medeltiden. En berättelse full av korruption, ja-sägare, lögnspridare och känslan av övernaturlighet. Jag tycker om att något så fint som en sagoberättare, får stå för något helt annat i den här världen och vara de som förvrider sinnena på dem som lyssnar.

Persongalleriet är lagom stort och jag gillar att personerna inte har så snarlika namn utan går att skilja på, på ett bra sätt. Något annat jag gillar är hur städerna heter något som de förknippas med, såsom Sötvattensstaden eller Köpstaden. Allion är en bra huvudkaraktär men det är också bra att Polus får kliva fram och att vi får följa dem när de skiljs åt för att utföra sina egna uppdrag. Allion ska stoppa pesten som skapats av mörk magi och Polus ska störta den svarta riddaren Scarock.

Även om jag tycker om grundidén till den här boken måste jag tyvärr säga att jag fastnar i språket. Det är inte det att det är särskilt många fel, eller så, utan det är bara att Carl Henrik Tesdorpf Ehrenborgs skrivsätt och jag inte kommer helt överens. Jag upplever det lite styltigt, men tycker att det blir bättre när vi kommer längre in i boken. Dock har jag sett flera läsare som inte alls stör sig på det, vilket visar på vilken smaksak det där med språk faktiskt är. Det är dock en lättläst bok med korta kapitel, som hela tiden driver framåt. Är du en sådan som vill ha storslagna miljö- och karaktärsbeskrivningar är det inte boken för dig men för den som vill ha lite mer rakt på med tydlig särdragning vid tankar och dialog, kan det vara bra att ge den här en chans.

Som debutroman tycker jag att den har sina styrkor och svagheter för Tesdorpf Ehrenborg att slipa vidare på till fortsatta böcker. Allion och Frihetskämparna har ett öppet slut som ger möjlighet till fortsatta delar och en serie, men den här delen av äventyret knyts ihop på ett bra sätt här.

10. Mikaela

En lättläst bok med ganska korta kapitel, jag tycker att historien flyter på bra i hela boken. Man får följa flera olika intressanta karaktärer och får följa med i ett riktigt äventyr. Jag tycker att boken var spännande från början till slut, det händer mycket i boken som gör att spänningen aldrig riktigt tar slut. Det enda jag har att påpeka är nog att jag skulle vilja ha mer beskrivning av städer och miljöer. En riktigt bra debutroman!

11. carinas_lasdagbok

Allion är ensam och deprimerad. Han finner inget syfte med livet, allt går honom emot. Som tur är dyker plötsligt en barndomsvän upp och vill visa Allion världen. Det blir ett äventyr med många med- och motgångar.

I Allion och Frihetskämparna finns relativt få karaktärer, de är väl beskrivna och speciellt sagoberättarna är något extra och utöver det vanliga. Kärlek och vänskap mellan karaktärerna ger berättelsen ett djup. Många tankar finns och de är skriva med kursiverad stil och detta förenklar läsningen. Författaren har hittat på fina namn, som inte är lika varandra. Städernas namn är så beskrivande. Jag saknar dock miljöbeskrivningar, då jag gillar att se omgivningarna framför mig när jag läser. Språket är lättläst, men ibland behövde jag ändå läsa på nytt för att förstå.

Allion och Frihetskämparna är författarens debut. Tidvis är det riktigt spännande läsning och sidorna löper fram. Det är fantasifull läsning, men jag kunde ha läst mycket mera och lämnar med endel frågor. Berättelsen lämnar väldigt öppen och hoppas på en fortsättning.

12. Linda

Detta var en bok som inte alls föll mig i smaken. Jag brukar inte läsa fantasyböcker men valde att läsa och recensera ändå. Men boken fångade inte mig alls.
    Det jag saknade mest var personporträtt och miljöbeskrivningar, dessa bitar är så viktiga för att jag ska ta till mig historien och uppleva boken. Hela berättelsen var rörig och svårläst på grund av detta. Så tyvärr, inte en bok jag rekommenderar. Men minns att detta är min åsikt, du kanske skulle gilla den.

Artikelnr: 9789180731645 Kategorier: , Taggar: